Wednesday, July 07, 2004

marah....
satu sikap yang amat tidak disukai oleh sumer orang...tak da orang kat dunia nie yg suka kena marah..
tergolong dalam sifat mazmumah,yg amat tidak disukai oleh Allah gan Nabi Muhammad..Nabi ada berpesan dalam hadisnya,supaya kita jangan marah..dalam hadis berkenaan,nabi ulangi ungkapan "jangan marah" sebanyak 3 kali...ini menunjukkan betapa seriusnya nabi berpesan kepada umatnya supaya jangan marah..
tetapi bukanlah kita tak leh nak marah langsung...tetapi ada batasannya..terpulang pada kita untuk handle nya..

petang tadi aku berdiskusi gan kawan aku setelah ada masalah sket gan dia...pada mulanya,aku terkejut gak bila dia terus meninggikan suaranya,terus hilang mood aku untuk berbincang gan dia..memang aku ada buat salah gan dia...tapi aku datang gan niat untuk berbincang gan dia..tapi tak pe,aku tak pun meninggikan suara,aku buat cool jek.tetapi,lama kemudian dia boleh gak berbincang gan baik+ tak tinggikan suara...ntahlah ...banyak perkara yg aku fikirkan dan amik iktibar drp peristiwa ptg tadi..
pertamanya,harus sabar,tenang ,cool bila berhadapan gan orang yg sedang marah...kerna api apabila di lawan gan api,maka akan terus terbakar dan tidak akan padam...kalo api dilawan gan air,maka api itu akan padam..

yang penting,jangan letak hati dan perasaan di depan...harus rasional dalam setiap perkara...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home